KJOLTVÅNG !

Att badminton inte varit aktivisters ( av något slag) intenational sport är det ingen fråga om. Att det varit , liksom hästpolo och cricket och kansk även lerduveskytte, lite av en borgarsport är kanske inte dagens underdrift. Att klassens kalaspuffar inte drivit den feministiska kampen är ju en faktum.

Så.
När kjoltvånget kom väcktes många frågor : Gäller det bara kvinnor? Och : Är vi inte lika invanda med dessa patriarkala minimaktutövanden som Calle på Julafton?
( Nu tänker ni, det där är ett syftningsfel, för Calle är ju inte ett patriarkalt minimaktutövande utan bara något  vi är invanda med. Men serru det är precis vad jag menar. Det är Calle, Tomtens verkstad, Piff och Puff, Calle, Musse och Långis. Den enda kvinnan är Snövit och det talar ju inte för någons fördel)

Sexism inom sport är ju lika gammalt som sexism inom vad som helst.
Förr brukade män och kvinnor tävla tillsammans i skytt som OS-gren. Fram tills att en kvinna vann. Då delade man upp det igen. OCh idag ser grenarna annorlunda ut , bara så att resultat inte går att jämföras.
BLÄ.
Men tänk vad allt skulle varit roliga om alla bar kjol. Reinis står i Plenissalen (hihi) och gåt upp i talarstolen. "Råkar" tappa sina papper på vägen upp och bara "måste " böja sig ner för att plocka upp dem." Oouups " utbrister han och vänder sig om och tittar syndigt in i Ohlys ögon. Ohly tittar tillbaka och korsar genant benen och drar förnämnt i sin sarong. TÄNK ER.
over and out
Frutti del Mar.


VÄGOMAT

Idag var jag på jobbet.
Vi hade beskärningskurs. Det innebär att lära sig att såga i träd och buskar.
Jag var ensam. För jag känner ingen, förutom en. Och blott hans närvaro
gör att jag vill gå tillbaka i tiden till då Paulo Roberto var med i Stockholmsnatt ( innan uttalande om att vara MILITANT ANTI-FEMINIST!) och round-kicks var "inne"
Sen skulle jag round kickat honom i huvet, han på jobbet alltså, inte Paulo. Eller jo han med.
Så kursen började dåligt.
Sen skulle vi bli bjudna på lunch. Då blev det värre.
Jag bad om vegomat. Dom på " restaurangen" (Drivers bar, VOLVOs egna lunchhak) att dom skulle komma ut med "vegomaten" till mig.
Det var kötträtten, fast utan kött. Det vattnades i munnen när jag så ner på det gråa riset med den gråa såsen. mmm. Till det serverades i vanlig ordning " VARFÖR ÄTER DU INTE KÖTT?" "DU ÄTER JU UPP DJURENS MAT! ( insert manly laugh) "TYCKER DU SYND OM RÅDJUREN?"
Det var smasken.
Förra året fick jag kycklingsallad. Men så har ju en broiler-kyckling lika lång livstid som en tomat så det kan lätt misstas för en grönsak.
Mera up dates i morgon . Då ska jag på kurs igen.
ps. Fick en fråga om genusvetenskap.
"Du som vetenskapsman (vem säger så?) kanske vet om demenssjukdomar drabbar kvinnor och män i olika stor utsträckning?"
Svaret i mitt huvud "VAFAN! DU ÄR DEN FÖRSTA JAG TRÄFFA PÅ JOBBET SOM VET VAD GENUS BETYDER OCH DET HÄR ÄR DIN FRÅGA KRING FORSKNINGSOMRÅDET?"
over and out!
Markatten

Back. !

Nej det är inte så att jag spelar back, utan jag använder mig av det universiella språket ( nej inte kärlekens språk, vem fan referar till det? och vad skulle då min överskrift betyda?) engelska. Jag är tillbaka.
Tänkte pröva på att blogga igen.
Det innebär:
Mina roliga spaningar kommer utvecklas här.
Min bitterhet få ett eget forum
Alla knasiga jobbhistorier går att läsas här.
OCH DET GÅR ATT LÄSA EN BRA BLOGG IGEN.
Over and out
/ The martyr

RSS 2.0