Att värdera liv

Idag läste jag i tidningen om det glömda kriget på Sri Lanka som skördar fler offer än i Gaza. Artikeln riktades till omvärlden som riktar sin sorg och pennigpung till området kring Gaza, och blundar för resten av våra medmänniskors lidande. Vi ska skämmas, det är vad vi ska. 

Hur kan man göra så? Hur kan man jämför offer på det sättet värdesätta liv i antal döda. Att de som lever i Gaza inte alls lider lika mycket som offren på Sri Lanka för att de är färre. Att en krigshärjad vardag mäts i hemskheten efter offer, och sedan ska man ordna en skala där vi placerar in krigen, massvälten och trafficingen för att sedan prioritera vår sorg.

Hur ser denna skala ut moralens väktare?

Trafficing skördar inte så många liv, men det handlar om sexuellt utnytjande, och barn är ofta en vanlig handelsvara. Men är det bättre att våldtas på daglig basis än att svälta tillsammans med sin familj. Är det bättre att svälta ihjäl under fredliga situationer än att se sina syskon mördas. 

Snälla moralens väktare kontakta mig och besvara dessa frågor, så jag vet hur jag ska prioritera mina känslor. 

En persons död är en tragedi, flera personers död är statistik. 

Adjöken Adjö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0